F9F-2 Panther

Tekniske spesifikasjoner:

Modell: F9F-2 Panther

Produsent: C.H. Jetmodeller

Skala: 1:6,8

Vingespenn: 185cm

Takeoffvekt: ca. 13kg

Motor: Simjet 1910 AES Skyvekraft: 10,5kg

Toppfart: Like under 300km/t

For 3-4år siden reiste jeg til Notodden for å se på skalatreffet som arrangeres der årlig. Der fikk jeg se mange imponerende skalaprosjekter av både nye og svært gamle flytyper. Men det var liten tvil om at det var en type modellfly som skilte seg ut fra de andre, dette på grunn av meget imponerende fart, skalariktig lyd og til og med lukten fra flyet var som den skulle være. Jeg snakker nå om modelljetfly med turbin som fremdriftssystem!

Det var på dette stevne jeg så Cato Hortens selvkonstruerte F9F-2 Panther for første gang. Jeg ble mektig imponert og tenkte at en slik var jeg bare nødt til ha, dette var før jeg fikk høre hva en slik modell egentlig kostet. Komplett pris på fly +Radio : 30000-40000kr. Tanken om å kjøpe jetfly ble foreløpig lagt på is.

Noen år senere ble ønsket om å en dag fly en turbinmodell for stort. Jeg bestilte en Panther fra C.H.Jetmodeller, og byggingen av modellen begynte.

Bygging

Modellen leveres med ferdig støpt glassfiber kropp og utskårne vinger og haleflater i isopor. Kroppsspanter er laserkuttet i kryssfiner. Vinger plankes med 2mm balsaflak og glasses med 25g/m2 glassfiberduk. Kroppen må forsterkes i bunnen med karbonfiber duk for at hjuldører og luftbremser skal bli stive nok. Deretter støpes kroppsspantene inn og montering av understell, hjuldører, elektronikk, kabler og motor begynner. I begynnelsen hadde jeg tenkt å bruke ducted fan (vanlig stempelmotor med vifte) som motor, p.g.a. at disse er betydelig billigere enn turbinmotorene. Ulempen med disse motorene er dårlig skyvekraft og de har ikke realistisk lyd. Etter råd fra «ekspertene», valgte jeg å bruke turbin siden disse har betydelig mer krefter og gjør derfor flyet mye mindre kritisk å fly.

Her er en liste over hva slags utstyr som er montert i flyet:

Simjet 1910 AES

3stk. 0,96liters fueltanker

Robart landingsunderstell (Støtdempende)

Hjul, hjulbremser og bremseventil fra Bob Violett Models

Understellventil til hovedlegger/neselegg fra Ultra Precision

Trykklufttanker og utstyr fra Robart

Multiplex DS IPD 9 kanals mottaker

Multiplex Profi 3 BB FET servoer på alle ror (8 stk). Standard servoer til understell/bremseventiler (2 stk.).

Multiplex batteriovervåker til mottakerbatteri

Piezogyro til neselegg fra ACT

4,8 Volt 1800mAh mottakerbatteri.

9,6 Volt 1800mAh batteri til turbin ( start/fuelpumpe/ECU)

Turbinen jeg valgte var en Simjet 1910AES. Dette er altså en jetmotor i miniatyr som fungerer på samme prinsipp som en full size jet motor, og går på samme drivstoff. Dette gjør at den lager en meget skalariktig lyd og lukt. Startprosedyren på motoren er svært enkel; Du fyller tanken og kobler til propangass, deretter er det bare å gi startsignal fra senderen så ordner ECUen (Electric Control Unit) resten av startprosedyren! På tomgang har motoren et turtall på 35000 O/min, og på full thrust ca. 110000 O/min.

Jeg brukte ca. 7 måneder på å få flyet klart til avgang. Flyet var da ferdig grunnet klart til lakkering. Lakkeringen var det Øyvind Erland som stod for, og denne ble gjort etter jomfruturen. Prislappen på flyet ble tilslutt: ca. 50.000kr

Flyet ble klart til jomfrutur

Flyet ble flydd første gang på Grimvann mellom Lillesand og Birkeland. Den dagen var det fint vær, fin flyis og lite vind på Grimvann, med andre ord, bra forhold for en jomfrutur. Motoren ble startet og jeg takset flyet en god del runder for å få føling på fly og stikker. Til slutt mente jeg at øyeblikket var kommet, det var på tide å fly! Pantheren ble satt i den ene enden av isen. Jeg ga full thrust, motoren øker turtallet og flyet akselererer tilsvarende. Når farten var høy nok trakk jeg forsiktig litt høyderor og flyet steg fjellstøtt opp til flyhøyde. Inn med landingsunderstell og trekker tilbake throttlen til ca. halv gass. Etter et par nervepirrende minutter, roer jeg meg ned og jeg bare nyter flyegenskapene til modellen, stabil flukt og bra fart! På jomfruturen lønner det seg ikke å leke seg alt for mye så jeg forbereder meg for landing etter ca. 5minutter i luften. Jeg setter halv flaps, landingshjul ut og senker farten. Modellen er meget stabil og retningsbestemt i landingsinnlegget og det blir en bra landing. Jeg tror aldri jeg har hatt en bedre jomfrutur med et fly noen gang!

Flyet er per i dag flydd to turer og jeg er meget imponert over flyegenskapene til modellen. Jeg gleder meg til å fly flyet igjen så snart værforholdene tillater det. Hvis dere vil se fargebilder av Pantheren, kan dere gå inn på internettsiden til klubben:

Hvem blir den neste i klubben vår som begynner med Jet?!!

Kristoffer Mål Nilsen

Noen bilder av Kristoffers nye F9f-2 panther.

Flyet er et glassfiber byggesett fra Cato Horten.Det tok ca. 6 måneder å få flyet ferdig. Flyet er ferdig grunnet men ikke lakkert, jeg regner med å få gjort dette ganske snart.

Flyet er fullt utrustet med flaps, retract, luftbrems og hjulbrems.
Motor: Simjet 1910 med 10,5 kg skyvekraft og fullautomatisert oppstart. Modellen er kun flydd en tur, men jeg kommer til å fly den igjen så snart vær og forhold tillater det. Jomfruturen fant sted på Grimvann (Birkenes), og må karakteriseres som meget vellykket!

Her kan du finne mer og oppdatert informasjon om Pantheren