Forside arrow Artikler arrow Nyheter arrow BESØK i «BUA» TIL JANN PÅ TROMØYA
BESØK i «BUA» TIL JANN PÅ TROMØYA | Utskrift |
Skrevet av Andre Andersen   
Resized_20180314_153749.jpegI starten på november måned ifjor fikk jeg en telefon fra Jann på Tromøya, han skulle oppover til hjemtraktene i cirka 3 ukers tid før påsken 2018. Han skulle opp og fæske litt med faderen, og ville gjerne være med å gi et bidrag til SRCM`S utbygging på Fredsmyrer. Han foreslo at vi kunne selge torskefilet til medlemmene og hvor da SRCM fikk 35,00 pr.kg av salget. Vi syntes dette var en glimrende ide og sendte ut en forespørsel til medlemmene. Jann kom hjem forrige helg og hadde med seg en stor fryseboks med filet av torsk, av en superb kvalitet. Jeg ble invitert til Tromøya onsdag 14.mars, og tok en tur, da dette passet med to andre oppdrag som skulle gjøres. Dette var først gang jeg var hjemme oss Jann, og tenkte at når jeg blir invitert, kan jeg lage en «hjemme hos» story til våres hjemmeside.
   
 
 
 
 
 
 
 
 
Mannen har jo faktisk styrt med denne hobbyen vi alle er så opptatte av, siden midten på 70-tallet. Jann og en kamerat hadde også en stund hobby butikk i Arendal, tilbake på 80-tallet. Men manne er vel mest kjent for å være en eminent modellfly bygger, og jeg fikk på telefonen allerede beskjed om at der var et av verdens mest unike flymaskiner i startgropa på bygebordet. Vi som kjenner Jann og Ivar T vet at de et par ganger om året er en tur til Sverige for å bunkre balsa i alle mulige dimensjoner, hos sin faste supplier. Så også i år, for begge har noe stort på gang. (Ivar T kommer vi tilbake til sener på sesongen, med et hjemmebesøk.)
Resized_20180314_154334.jpegResized_20180314_153803.jpeg 
Jann har alltid hatt en drøm om å bygge seg en Dornier Do 335, i stor størrelse. Som sagt så gjort, selv om litt originalt, Jann måtte bestille seg tegninger fra Don Smith, for flyet skulle være stort, skala 1: 5,5, vingespenn 2,48 og kroppslengde på 250 cm. Ventetiden ble lang og bygesuget stort, han fant en tegning på en tilsvarende modell i skala 1 : 8, vingespenn ca. 175 cm og kropp på 180 cm. Den røyk han da på i ventetiden!! Som dere ser fra bygerommet er der to modeller av forskjellig størrelse av Dornier Do 335. Den «lille» har blitt solgt videre til Raymond som halvbygget. Etter info gitt, skal Raymond bygge sin med 2 stk. elektro motorer, mens Jann skal ha 2 stk. 100 cc motorer. Vi gleder oss til å se disse unike flyene i luft som modellfly.
 
180415_113210_244.jpegResized_20180314_153915.jpeg
 
Det vil også fremgå av bildene fra Jann`s bygerom at karen har det meste på stell, og jeg tror jeg aldri har sett mer balsa forråd hos en modellbygger.
 
Resized_20180314_154215.jpegResized_20180314_153708.jpegResized_20180314_160709.jpeg
 
Dornier Do 335 kom frem til produksjon i 1944 og der var ca. 40 stk. som var påbegynt, men flyet kom aldri i «combat» før krigen var over i 1945. Det ble bygget fem ferdige fly som led en delt skjebne i april 1945. En to seter ble stjålet av en tysk pilot besetning og krasjlandet i Spania når krigen var tapt. De fire andre tok amerikanerene hånd om og bragte dem med seg hjem. For en del år tilbake ble et av flyene tilbakeført til Tyskland. Der er kun et av de flyene som amerikanerene har i sitt eie som er flyvedyktig i dag.
 
Resized_20180314_154232.jpegResized_20180314_154345.jpeg
 
Dornier Do 335 «Pfeil» (Pil),var et tysk jagerfly utviklet og produsert av Dornier for Luftwaffe under andre verdenskrig. Flyets ytelse var overlegent andre lignende flytyper i denne perioden på grunn en unik «dytt-og-dra»-konfigurasjon, der flyets to motorer ble satt sammen ende-mot-ende slik at flyet hadde en propell foran cockpit og en bak haleroret.
 
Denne konfigurasjonen er fordelaktig i forhold til å ha motorer på vingene i og med at man får motorkraften av et to-motors fly, samtidig som man har samme luftmotstand som et en-motorsfly. Andre fordeler med denne konfigurasjoen er at man øker roll-hastigheten siden tyngdepunktet ligger midt i flyet. Videre blir fly med en slik konfigurasjon enklere å kontrollere i tilfeller der en motor mister motorkraft.
 
Flyet var utstyrt med en Daimler-Benz DB 603 motorkonfigurasjon og prototypen fløy første gang i oktober 1943. I 1944 var produksjonen i gang og de første flyene ble levert til skvadronene i januar 1945. På grunn av problemer med tilgangen på motorer ble kun en håndfull eksemplarer produsert.
180415_113210_252.jpeg180415_113210_248.jpeg 
Dornier Do 335 kunne oppnå en hastighet på rundt 765 km/t og var dermed et av de raskeste stempelmotordrevne flyene under andre verdenskrig. Den eneste gangen allierte fly var i kontakt med dette flyet under krigen var i april 1945 over Nord-Tyskland. En gruppe Hawker Tempest jagerfly fra RAF overrasket en enslig Do 335, men til tross for Tempestens relativt høye hastighet klarte de ikke å ta igjen det tyske flyet. I etterkrigstiden ble Do 335 testet mot blant annet North American P-51 Mustang, et annet relativt raskt jagerfly. Do 335 var imidlertid overlegen både på hastighet og rekkevidde.
 
Flyet var også utstyrt med utskytnings sete, men flyet hadde en «jettison» funksjon, slik at piloten ved utskyting trykket på en utløser som fjernet den vertikale halen og den bakre propellen fra kroppen. Dette for å få en mest mulig kontrollert utskyting for piloten.
 
Det er mange fine bilder fra Jann`s hobbyrom og bilder av de få som ble ferdige av Dornier Do 335.
 
Takker for et godt møte i også et av de største hobbyrom jeg har vært i, egen varmepumpe på konstant 27 grader, man bygger kun i t-shirt, og man skal ha det greit, som Jann sier.
  180415_113210_251.jpeg180415_113210_255.jpeg
Nyt bildene av et unikt fly, som vi kan være glad kom så sent i krigen. Hitler gjorde samme tabben her som han gjorde med Messerschmit 262. Han insisterte på at disse to flyene skulle bygges som bombefly og ikke som angrepsfly og resten er historie …..
180415_113210_245.jpeg180415_113210_249.jpeg 
Takker for en hyggelig dag
 
Mvh, Andre` SRCM